Från trasig matta till små askar

 
För ett tag sedan så råkade jag spilla en full kopp kaffe på vår vardagsrumsmatta. Jag vart på dåligt humör och sög upp kaffet med papper och i all hets hällde jag majsstärkelse på fläcken.
 
Detta kanske inte var den bästa idén men det gjorde faktiskt ett ganska bra jobb.
Efter detta började jag dirket virka på en ny matta till vardagsrummet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På bilden ovan har jag sytt ihop två virkade remsor (som ligger brevid en tredje remsa) efter att jag rivit upp mattan en gång efter ett försök att virka ihop remsorna med varann då det inte var en god idé då mattan är tänkt att bli ganska stor och det blev för jobbigt.
 
Nä nu är jag ganska less på detta, blev dessutom för mycket olika färger och mönster. Får se om jag tar upp projektet senare någon gång, det kan ju i alla fall få bli en liten matta...
 
 
 
 
 
Här är några av mina nya alster som är tänka att läggas upp till försäljning på Etsy.
 
Och så var det det här med askar...
Kan man få för många askar o lådor? Jag tror inte det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det är ju alltid roligt att göra nya slags askar. De på bilderna är små, ungefär lika stora som en gammal 5-krona.
 
Denna gång har jag använt mig av en remsa lite kraftigare papper som jag lagt runt något runt föremål två varv och limmat. (Jag använde bokbindarlim men det går nog också bra med trälim, hobbylim och "skollim"). Locket har jag gjort likadant med en smalare remsa.
 
Efter det har jag skurit ut en rund bit kartong som botten och lock och limat på dessa på kartongringarna. Sedan återstår bara en remsa som limmas på insidan av asken. Mäta från insidan av asken och ca 5mm övanför askens kant så får du rätta bredden på remsan.
Ganska enkelt fast lite klurigt att få såndär perkeft passform på locket.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den blå och rosa/guld asken är sedan klädda med origamipapper, det vart lite knöligt till så små askar men det går säkert göra det bättre. Den svarta asken är bara målad, först med svart färg och sedan har den fått lite utsmyckningar med gudfärg.
 
Perfekt att ha ett lager med lite askar om man kommer på att man ska ge bort något smycke till någon i julklapp t.ex.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Papperspyssel, Virkat | Etsy, Ringar, Smycken, Trasmatta, Virkade mattor, askar, mosaik, Örhängen | |
Upp